Blog
Tomáš  14. 3. 2017

Krevní rozbor (+mé testy) - výkonnost běžce (hemoglobin, hematokrit atd.)

Krevní rozbor (+mé testy) - výkonnost běžce (hemoglobin, hematokrit atd.)
Co je vlastně palivo pro běžce kromě energie ze stravy? Kyslík, který dává možnost pracovat naším svalům, tzn. i srdci, rozhánět krev po těle a okysličovat ho tím. Proto jsou krevní hodnoty pro běžce a vůbec většinu sportovců poměrně velmi důležitým aspektem. Mé poslední testy a hodnoty na fotkách úplně dole v článku. 

Dřív jsem se této problematice moc nevěnoval a nezajímal se o ní. Nicméně s rozhodnutím, že se vydám na první vážně kvalitní vysokohorské běžecké soustředění, jsem se do této problematiky zabral trochu více a nakonec v ní klasicky strávil dlouhé hodiny studování, prolézání všech zahraničních webů a i samotné konzultace s lidmi, kteří se v tomto oboru hodně vyznají. Klasicky chci však hned na začátek říci, že článek je sepsán z mých zkušeností a materiálů které jsem nastudoval, nejsem lékař ani vyučený odborník... Laughing!!!

Ze základního vyšetření krevního obrazu (který si můžete nechat udělat na požádání jako samoplátce za cenu cca 100,- u obvodního lékaře nebo vám ho dělají při kontrole apod.), můžete vyčíst několik údajů, které by Vás jako běžce - vytrvalce mohli zajímat. Ze základního vyšetření vám většinou určí 8 hodnot, vás však nejvíce bude zajímat hodnota hemoglobinu, hematokritu a počet erytrocytů. Jako běžec si je občas také dobré změřit hladinu železa + ferritinu a ujistit se, že máte hodnoty v pořádku. Samozřejmě je spousty dalších testů, které lze udělat z krve a jsou zajímavé, ale za vše se většinou platí, pokud to chcete jen pro zajímavost a svoje potřeby.

V tomto článku se budu zabývat pouze hemoglobinem a hematokritem.

Hematokrit určuje poměr červených krvinek oproti zbytku krevního obrazu. (Tzn. například pokud vám vyjde hodnota - 0,420 l/l znamená to, že váš 1l krve obsahuje 42% červených krvinek). Normy mužů a žen se liší, trochu se liší i uváděné běžné normy zdravých, ale u těch je to zanedbatelný rozdíl. Normy u zdravého muže jsou tedy cca v rozpětí 0,40 - 0,50, u ženy potom 0,36 - 0,46. Na hodnoty testu může mít vliv jak jste hydratovaní, u žen případná menstruace či u kohokoliv nedávné krvácení apod. Tzn. nejlepší je dělat testy ráno nalačno třeba pouze po 1 sklence vody, a při opakovaném testování vždy v podobné situaci, na stejném přístroji (ve stejné laboratoři). Nízké ani extrémně vysoké hodnoty nejsou pro člověka optimální. Při vysokých hodnotách máte vysokou hustotu krve a je zde větší riziko sraženiny -> např. i infarktu. Při nízkých hodnotách se budete pravděpodobně cítit unaveně, vyšší zátěž pro vás bude těžší atd. Ale ne vždy to musí být úplně pravda, já mám hodnoty docela nízké a neběhá se mi úplně nejhůř, i když vliv to má poměrně velký, asi by mi to lítalo jinak kdybych měl hemoglobin 170 a hematokrit třeba 0,48 Laughing Každý tělo je originál, někdo má geneticky hodnoty nízké, někdo vysoké a někdo si prostě střílí epo do žíly Laughing... Furt jsou to jenom hodnoty na papíru, takže zase kvůli nim z okna skákat nemusíte.

Hemoglobin určuje hmotnost krevního barviva v 1 litru krve. Zásadní funkcí hemoglobinu je přenos krevních plynů - zejména právě kyslíku. Hlavní funkcí hemoglobinu je tedy přenos kyslíku z plic do tkání a zpětný odvod oxidu uhličitého z tkání do plic. Norma u mužů cca 132 - 173g/, ženy 117-155g/l. Někde se můžete setkat s hodnoty např. 14.2 (to bude znamenat 14.2g na decilitr - tzn. 142g/l. Toto je asi nejdůležitější hodnota pro běžce, vyšší číslo je samozřejmě lepší. Nicméně pokud máte přirozeně velké hodnoty a jste běžecká špička, budete dost možná podezřelý u dopingové komise a budete často testování. Pokud jste však neužili žádný doping neměli by jste mít problém.

Já jsem si nechal udělat rozbor krve těsně před odjezdem do Keni a ještě jsem vypátral asi rok a půl staré testy, abych mohl porovnat hodnoty. Hodnoty se moc nelišili, byli zde pouze malé odchylky. Podle doktory mám všechny hodnoty v pořádku, dle mě a kamaráda primáře na tom zas tak dobře jako běžec nejsem. Hemoglobin a hematokrit mám dost nízký, podle některých studií jsem na hraně s lehkou anémií (chudokrevností). Zatím nevím zda mám hodnoty nízké geneticky nebo např. kvůli špatnému vstřebávání nějakého minerálu nebo jinému problému v těle... V blízké budoucnosti si nechám udělat podrobnější testy na hematologickém oddělení, primář mi říkal, že s těmito hodnoty bych měl vyšetření podstoupit a mám na něj nárok Laughing Hodnoty železa a ferritinu jsem neměl také moc vysoké, i když jsem ho lehce suplementoval, proto jsem v Keni a nadále zvýšil suplementaci železa, B12, kyseliny listové a vitamínu C a samozřejmě se snažil i více navýšit příjem těchto minerálů a vitamínů z přírodní stravy. (Nižší příjem minerálů mám pravděpodobně jen u železa z důvodu nižší konzumace masa a dalších živočišných produktů, ze kterých tělo železo vstřebává nejlépe.) Hodnoty minerálů mám však stále v dobrém rozmezí.

Hodnotu hemoglobinu před odjezdem do Keni jsem měl 127g/l a hematokrit 0.380 l/l.

Součástí reakce organismu na trénink a pobyt v nadmořské výšce jsou také adaptační změny, které probíhají v oblasti udržení acidobazické rovnováhy, zvyšuje se tvorba hemoglobinu a erytrocytů a dochází ke změnám v buněčných funkcích a metabolismu. Pro vytrvalce je primárně nejsledovanější pozitivní změnou zvýšení transportní kapacity krve pro kyslík (hemoglobin). Snížení tlaku kyslíku v tepenné krvi vede k nárůstu absolutního množství erytrocytů stimulací tvorby erytropoetinu. V jedné studii se uvádí po týdenním pobytu v nadmořské výšce 2300m zvýšení hemoglobinu a erytrocytů o cca 4-10%.

Jako u všeho je však každé tělo jiné, originál a reaguje jinak. Někdo se aklimatizuje rychleji, někdo pomaleji, někomu se tvorba epo zvýší více, někomu méně a je možné, že někomu vůbec. Při běhu dochází k drcení krvinek ve šlapkách nohou a nárazy krvinek na cévy mohou způsobit rozpad krvinek, a tedy uvolnění železa z hemoglobinu. Pokud tedy při vysokohorském soustředění razantně zvýšíte počet naběhaných kilometru, je možné, že se vám sice adaptačním procesem hodnoty zvednou, ale pak lajcky řeknu "červené krvinky vydupete" a po soustředění můžete mít hodnoty klidně i nižší. Tato studie a problematika by se dala dále rozvíjet a popisovat na nekonečné množství stran, takže ve stručnosti to asi takto stačí Laughing

3 dny po návratu z Keni jsem si opět došel na rozbor krve. Po příjezdu mohou hodnoty dost kolísat, takže je asi lepší si zajít na testy až týden po soustředění, já však musel jít 3. den, jelikož jsem pak odlítal do Kolumbie. No a výsledky? Vážně jsem čekal nějaké navýšení, aspoň menší, nicméně hodnoty hemoglobinu, hematokritu absolutně identické (Hemoglobin 127, hematokrit 0,38) Laughing Jak jsem říkal, každé tělo jiné. Buď mé tělo nereaguje jak by mělo v nadmořské výšce, nebo je problém prostě někde jinde a zkusím na to přijít na dalších testech.

Další testy jsem si udělal nyní po návratu z Alp a po Pečkách, na krvi jsem byl 13.3. Ke krevnímu rozboru jsem si přidal ještě základní jaterní testy, sledovat jsem chtěl hlavně Bilirubin a ještě si změřil Retikulocyty. Z těchto hodnot jsem testoval jestli nemám zvýšený rozpad červených krvinek a nezdědil jsem po mamce nemoc zvanou dědičná sferocytóza či nemám hemolýzu jiného typu (zvýšený rozpad krvinek).

Výsledky jsou však víceméně v pořádku. Nicméně hodnoty hemoglobinu a hematokritu (13.3) mám stále zabetonované, bez reakce, hemoglobin dokonce klesl a nyní jsem na nízkých 125 g/l, hematokrit identický 0,38. Ještě jsem si zjistil mé hodnoty 8 let staré, když mi bylo 15. Hodnoty jsem měl o dost lepší Hemoglobin 144 a hematokrit 41,1. To je však asi docela normální, že když začnete běhat a běháte hodně, hodnoty se prostě trochu sníží. Nadále budu konzultovat testy s primářem a snad se dostanu na speciální hematologické vyšetření Smile

Foto mých testů níže - první z roku 2015, poté test před Keňou, po Keni a momentálně po Alpách ze 13.3.... 

Tomáš31. 7. 2018

Deník - Červen (2018)

Muj stručný tréninkový deník za Červen 2018

Tomáš5. 6. 2018

Deník - přelom Květen / Červen (`18)

Muj tréninkový deník za období 28.5.-3.6.2018

Tomáš28. 5. 2018

Deník - 4. týden Květen (`18)

Muj tréninkový deník za období 21.5.-27.5.2018

Tomáš21. 5. 2018

Czech Shaolin Temple - TaiChi, Shaolin a čínská medicína

Jak jsem se dostal blíže k Taichi, Shaolin a čínské medicíně ?!

                                                                   --- PARTNEŘI ---


--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---