Blog
Tomáš  24. 10. 2017

Individualizace tréninku pro vytrvalostní běh

Individualizace tréninku pro vytrvalostní běh

V tomto článku nepůjdu hlouběji do tématu “Jak individualizovat trénink”, ale po-snažím se zdůraznit, jak důležité je učit se poslouchat své tělo a vše včetně tréninku se mu snažit “přizpůsobit” - tzn. individualizovat. 

Pro každý sport už bylo sestaveno nepřeberné množství tréninkových plánů a je velké množství různých tréninkových systémů. Stejně tak u našeho milovaného běhu - pro nás konkrétně vytrvalostního běhu. Pokud nám však jde o výkony, o co nejefektivnější trénink, tak každý tréninkový plán by měl být ušit na míru pro každého sportovce zvlášť. U profesionálů je to většinou značně v rukách trenérů, ale vždy záleží i velmi na tom, jak se jedinec k tréninku staví. Pokud váš trenér jste stále jen “VY”, má to své výhody i nevýhody. O individualizaci tréninku a tím vlastně poznávání sama sebe, poslouchání svého těla, by se měl pokusit každý.

Pro dosažení vysoké úrovně rozvoje výkonnosti v běhu, by měla být naše snaha tedy pokud možno individualizovaná. To znamená, že musíme brát v úvahu faktory, na kterých výkon závisí –> aktuální úroveň vytrvalostních předpokladů, fyziologickou odezvu organismu, sportovní minulost, časové a psychické zatížení mimo trénink, věk, cíl a mnohé další. Individualizace je tedy možnost, jak naplno využít náš potenciál. Vytrvalost zvyšuje zatížitelnost organismu a je základním předpokladem k realizaci sportovních činností pro řadu sportovních odvětví a disciplín. 

Faktory z pohledu struktury sportovního výkonu jsou „relativně samostatné součásti sportovních výkonů, vycházejících ze somatických, kondičních, technických, taktických a psychických základů výkonu“ a „společným a podstatným znakem výše zmiňovaných faktorů je možnost jejich ovlivnění tréninkem“. Výkonnost sportovce je ovlivněna genetickými predispozicemi (genotypem), vlivy vnějšími tzv. exogenními faktory (prostředí, podmínky, strava, atd.), zdravotním stavem jedince a výše uvedenými vnitřními faktory, které společně ve vzájemné interakci utváří celkový výkon. Cíl individualizace vytrvalostního tréninku spočívá v ovlivnění klíčových faktorů specifických pro vybranou trať, tak aby došlo k postupnému progresu ve výkonnosti jedince. Vybrané faktory znázorňuje následující diagram.
 





Individualizace tréninku je tak vlastně jedinou cestou, jak trénovat co nejefektivněji a vydat ze sebe to nejlepší, co naše tělo ukrývá při podmínkách a s možnostmi, které máme.

Cool Cool

V přístím článku na toto téma zkusím objasnit více, jak pracovat s různými faktory při sestavování tréninků, jaký na ně brát zřetel apod.

Tomáš14. 9. 2018

Měsíc v USA, kam mě nohy zavedli?

Reportáž z mého cestování v USA, kde všude jsem se proběhl?

Tomáš17. 8. 2018

Deník - Červenec (2018)

Muj stručný tréninkový deník za Červenec 2018

Tomáš31. 7. 2018

Deník - Červen (2018)

Muj stručný tréninkový deník za Červen 2018

Tomáš5. 6. 2018

Deník - přelom Květen / Červen (`18)

Muj tréninkový deník za období 28.5.-3.6.2018





                                                                   --- PARTNEŘI ---


--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---