Blog
Tomáš  19. 9. 2017

10 ingrediencí, na které nedám ve své kuchyni dopustit!

10 ingrediencí, na které nedám ve své kuchyni dopustit!
Uzený Tempeh - Uzený tempeh se na mém jídelníčku objevuje každý týden, jeho chuť a možnosti použití v kuchyni jsou pro mě nepostradatelné. Vymýšlet se s ním dá cokoliv, můžete ho použít kdekoliv místo masa, na pánvi se zeleninou, do čerstvého salátu, těstovin, dokonce z něj mixuji i různé dipy, omáčky, pesta. Je to sója zpracovaná fermentací a proto neobsahuje některé neprospěšné látky, které obsahují sójové výrobky, které nejsou fermentovány. Je proto lépe stravitelná a jako ostatní sójové výrobky má velký podíl rostlinných bílkovin. Tempeh je tedy zdravý, snadno stravitelný, rostlinný zdroj bílkovin, který obsahuje mnoho minerálů a vitamínů. A uzený tempeh je prostě i lahůdka!

Čerstvý koriandr - Poslední dobou moje vážně velká závislost v kuchyni - do všeho cpát čerstvý koriandr. Tu specifickou chuť prostě miluju, ať už v salátech nebo i teplých pokrmech - hlavně indické či jiné asijské kuchyni, kterou si vařím velmi často. Nebo s avokádem a zeleninkou, taky top. Každý si musí zkusit, zda si koriandr zamiluje nebo naopak mu chutnat nebude.

Kokosové mléko - Mléčným výrobkům se vyhýbám kvůli intoleranci na laktózu. Ale kokosové mléko by u mě vyhrávalo i kdybych pít normální mléko mohl. Používám ho do většiny indických omáček, pokrmů, převážně v kombinaci s kořením kurkuma, garam masala a chilli. Přidávám si ho občas do snídaňových kaší nebo si ho trochu dám i do čaje, kávy apod. Chuť kokosu je pro mě prostě taky taková malá droga LaughingVlastní levná domácí výroba je jednoduchá. Můžete z něj vyrobit i lahodný kokosový jogurt. Kromě kokosového mléka u mě v kuchyni také nechybí raw kokosový olej.

Batáty - Poměrně dietní příloha, která je velmi bohatá na vitamíny, minerály a je zdravá. Takzvané batáty jsou sladké brambory, a i jejich chuť je nasládlá. Právě v kombinaci s kokosovým mlékem, javorovým sirupem, kukuřicí a cibulkou si je mixuji do lahodné nasládlé kaše / polévky, které bych se užral. Připravuji z nich i dalších mnoho pokrmů - obaluji je, klasicky se dají použít jako příloha, omáčka nebo z ní můžete připravit třeba něco jako ratatouille.



Ghee máslo - Když na něčem smažit - ghee u mě vyhrává. Sám si přepouštím klasické máslo - přepuštěním ho zbavím mléčné bílkoviny a tím i laktózy. Výsledek je Ghee máslo, které má takovou lehce oříškovou příchuť, jak jinak - než miluji! Laughing Opět klasická ingredience v Indických a asijských pokrmech, ale usmažte si na tom klidně rybu, kraba nebo ponožky, výsledek bude výborný Laughing

Lahůdkové droždí - Spousty bílkovin, minerálů a hlavně vitamínů ze skupiny B a dalších. Mohlo by se svým složením řadit i mezi "superpotraviny". Vegani ho často používají do pokrmů místo sýru, pokud ho nasypete třeba do horkých těstovin, udělá se právě lehce sýrová chuť a konzistence. Také ho tak používám a každý den si lahůdkové droždí sypu i do čerstvého salátu, kde je chuťově výborný. Dále ho používám občas při výrobě domácích pest, dipů nebo omáček.

Kakaový prášek - Kakaové boby nebo kakaový prášek v RAW kvalitě, silná chuť čistého kakaa, to je moje. Pro většinu budou samotné kakaové boby nebo prášek asi moc hořké, ale možná by jste si časem taky zvykli. Kvalitní kakaový prášek používám každý den do snídaně do kaše, často ho používám při výrobě zdravých raw sušenek, dezertů, svačinek a všeho možného zdravého mlsání. Je velmi bohatý na minerály a vitamíny a řadí se do superpotravin.

Javorový sirup - A právě většinou v kombinaci s kakaovým práškem používám javorový sirup. Takže další ingredience, když chci zdravě mlsat. Na rozdíl od většiny jiných přírodních sladidel má výrazně nižší glykemickou hodnotu a nezvyšuje tak rychlé vyplavení glukózy do krve. Obsahuje také cenné minerály a vitamíny. No ale hlavně, miluju jeho chuť v kombinaci s dalšími potravinami. Například při výrobě RAW čokolády nebo jiných zdravých pochoutek. Javorový sirup třídy A - spíše zlatá barva, řidší - je kvalitnější a je vhodný na RAW pokrmy. Pokud chcete sladit při pečení, postačí vám kvalita C nebo D, kdy je barva tmavší, sirup je hustší a má i výraznější chuť.

Avokádo - Výborná potravina, pokud víte, jak avokádo vybrat a máte možnost vybírat z čerstvých avokád, které nedozrávají dva měsíce někde ve skladu. Laughing V Česku to není vůbec jednoduché. I tak se mi zde občas podaří koupit lahodné avokádo, chutí podobné těm z Keni, ale vážně jen "podobné". Avokádo používám do salátů, na výrobu RAW polévek, ale i do sladkých zdravých pochoutek - jako čoko krém apod. O tom, že obsahuje zdravé tuky atd., asi psát nemusím, ale nepřehánějte to s ním, všeho moc škodí!

Koření - garam masala, kurkuma, římský kmín, koriandr, česnek, chilli a pepř, kardamon, pískavice, zázvor... K tomu asi není moc co dodávat. Miluji Indickou kuchyni a téměř každý den používám tyto koření, většina podporuje imunitu, zlepšuje vstřebávání živin, zlepšuje trávení apod. Garam, kurkumu, chilli a další koření velmi rád kombinuji v pokrmu s kokosovým mlékem, jak už jsem zmínil výše. Tyto a další koření jsou nenahraditelnou ingrediencí v mé kuchyni. Inspirace na Indické pokrmy můžete najít u nás v receptech a nebo také v sekci "Video recipes" když si zadáte filtr "India".


- Je spousty dalších potravin a ingrediencí bez kterých bych v kuchyni nechtěl být, ale těchto 10, byli první které mě napadli a tím jsou pro mě asi něčím víc Laughing

- Většinu trvanlivých zdravých potravin, koření a ingrediencí nakupujeme na Puritas, kde je široký výběr, dobrá kvalita, férové ceny a super servis.Cool
 
- V kuchyni mi samozřejmě nesmí chybět i spousty typů čajů, bylin, superpotravin, které prozměnu odebíráme z Vegetalismu, který se nám velmi zamlouvá.Tongue Out

Tomáš14. 9. 2018

Měsíc v USA, kam mě nohy zavedli?

Reportáž z mého cestování v USA, kde všude jsem se proběhl?

Tomáš17. 8. 2018

Deník - Červenec (2018)

Muj stručný tréninkový deník za Červenec 2018

Tomáš31. 7. 2018

Deník - Červen (2018)

Muj stručný tréninkový deník za Červen 2018

Tomáš5. 6. 2018

Deník - přelom Květen / Červen (`18)

Muj tréninkový deník za období 28.5.-3.6.2018

                                                                   --- PARTNEŘI ---


--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---