Blog
Tomáš  31. 1. 2015

Tipy na zlepšení imunity a zdraví

Tipy na zlepšení imunity a zdraví
Na zdraví a imunitu má klíčový vliv Vaše strava, ale také pohyb a stress. Tudíž těmi složitějšími a většími kroky ke zlepšení zdraví jak fyzického tak psychického je samozřejmě sportovat v dostatečné míře (ale všeho moc škodí), snažit se nestresovat a mít dostatek spánku, ale to je každému jasné.

Avšak zde uvedu pár tipů, které může dělat každý, každý den, trochu si tak polepšit imunitu a být odolnější vůči nemocem. Já jsem nebyl nemocný či nachlazený možná už rok, skoro dva, zaznamenávám si to někdy od června 2014 a od té doby jsem neměl snad ani rýmu. To vše, ale díky velmi vyváženému jídelníčku, aktivitě a snahy být v pohodě bez stresu :)

Pár tipů co zařadit do jídel každý den pro zlepšení imunity:

  • 1-3 stroužky česneku denně (česnek český, nikoliv španělský, čínský apod. Nejlépe tepelně neupravený do jídel, ale i vařený je lepší než nic. Pomůže v boji proti nemocem, je protizánětlivý, zlepšuje imunitu)
  • Zázvor (Koupit si přímo kus kořene zázvoru a dělat si z něj buď čaj s medem, nebo já si odříznu a nakrájím kousek a dám na lžičku s medem a jím syrový každé ráno, taktéž se dá použít do mnoha pokrmů)
  • Cibule (1x denně buď syrová do nějakého pokrmu, nebo i na kvalitním tuku na pánvi, cibule je také zdraví prospěšná, dobrá na imunitu)
  • Křen (Opět koupit celý kořen křenu, ještě lepší je ze zahrádky. Strouhat syrový k jídlům, ke kterým se hodí, anebo si udělat do zavařovačky nastrouhaný křen + nastrouhané jablka + med a pak každý den dát 1-2 lžičky, velmi dobré na imunitu)
  • Chilli, kurkuma - Papričky buď čerstvé, nebo existují i koření, ale doporučuji čerstvé. Kurkumu v nějaké dobré kvalitě. Použít můžete do spousty jídel, já mám moc rád pálivá jídla. Kdo nemá rád pálivá jídla, může si například udělat takový imunitní posilovač níže…
  • Z těchto pár ingrediencí, které jsem již popsal + ještě asi dvě se dá udělat přírodní imunitní posilovač - návod naleznete ZDE

  • Každé ráno cca 0,5 l vlažné vody s 1 vymačkaným citronem (Takto začínám většinou ráno, doplním tekutiny, citronem pomůžeme odplavovat těžké kovy z těla a jsou v něm i nějaké vitamíny)
  • Červená řepa + špenát - Tyto dvě zeleniny jím pravidelně, ale bohužel čerstvý špenát v dobré kvalitě není dostupný po celý rok. Špenát rozhodně nemyslím mražený, ve kterém po prospěšných látkách zbyly jen zbytky, ale čerstvý tmavě zelený špenát, nejlépe v bio kvalitě. Červená řepa je dostupná po celý rok za pár korun a tudíž zkuste aspoň řepu jíst téměř každý den. Řepu si buď můžete nastrouhat do salátu, nebo odšťavnit a pít z ní šťávu. Taktéž se dá řepa nechat zkvasit, vařit z ní polévky atak dále.


Toto byly tipy, které jsou jak cenově, časově tak jednoduchostí dostupné pro každého, jen nebýt líný. Já víceméně zařazuji každý den většinu těchto surovin do některých jídel nebo je jím syrové jen tak. (Samozřejmě nežeru česnek jen tak ke svačině :D, ale například si dělám často guacamole s česnekem nebo cibulkou, recept přidám brzy do receptů ).

Zde dám ještě dalších pár rad, co vyměnit v kuchyni, co nepoužívat a nejíst, aby bylo lepší zdravíčko:

  • Nekvalitní oleje v kuchyni nahradit kvalitními (Pro teplou kuchyni je dobré používat kokosový olej či ghí máslo, ve studené pak jakékoliv kvalitní extra panenské oleje – olivový, lněný, sezamový, dýňový, konopný atd.…
  • Zbavit se veškerého bílého rafinovaného cukru a bílé mouky. Nic dobrého v nich nenajdete, po cukru je akorát ještě větší chuť na sladké, zvyšuje glykemický index a prostě tělu není prospěšný. I hnědý cukr, který byť obsahuje možná o trošku více minerálů než bílý, z kterého jsou tyto minerály odstraněny také není tělu prospěšný, furt je to cukr který zvedá glykemický index, máte po něm akorát chuť a energie z něj je "naprd". V melasovém cukru či melase už je o mnoho více minerálů a tak nemusí být úplně na škodu ho trochu používat. To samé bílá mouka, bez vitamínů a minerálů, plná lepku, zvyšuje glykemický index, nic zdravého pro tělo. Cukr doporučuji nahradit javorovým nebo nějakým jiným přírodním sladidlem, popřípadě medem, ale obecně pokud nesportujete, vyhýbal bych se sladidlům s vysokým glykemickým indexem. Mouky volte alespoň celozrnné, já rád používám bezlepkové jako je pohanková nebo kukuřičná, ale je velký výběr, stačí se dívat :)
  • Nahradit veškerou sůl solí Himalájskou nebo mořskou a solit výrazně méně než jste zvyklý. Mořská i himalájská sůl se dá dnes už sehnat za srandovní cenu a je lepší než sůl klasická. A všeobecně většina lidí solí tak 5x více než by měla a to je pro tělo velice škodlivé. U sportovců sůl odchází s potem, takže tam to není tak drastické, ale pokud jíte polotovary a zpracované jídla, jídla z fastfoodu nebo rychlých občerstvení tak i když sportujete, tak soli je v těchto jídlech strašně moc.
  • Tučné maso, všechny uměle zpracované salámy, šunky, polotovary… No mohl bych pokračovat do nekonečně. Vůbec vše zpracované už ubírá na kvalitě, a tudíž když nějaké maso tak si dopřejte 1-2x týdně rybu z nějakého přirozeného chovu, nebo bio maso od známých. Ale dá se žít a v mnoha směrech je to o hodně zdraví prospěšnější i bez masa, ale možná ne pro každého vhodné. Já byl úplný vegan půl roku, ale jsem zrovna jeden z těch, který aspoň občas trochu masa potřebují, takže teď 1-2x týdně dávám rybu a výjimečně nějaké bio maso. Ale jinak maso nahrazuji a bílkoviny čerpám primárně z luštěnin - hlavně klíčené fazole, ale i vařené, cizrna, čočka, quinoa ale také tempeh a natto. Avšak bio vejce si taktéž občas dám.
  • Ovoce, zelenina, ovoce, zelenina, ovoce, zelenina - Toho není skoro nikdy dost. Samozřejmě někde se píše ovoce s mírou, je v nich hodně jednoduchých cukrů. To možná trochu platí pro ty, kteří se snaží hlavně zhubnout, ale i tak to není tak extrémně důležité, některé diety jsou založeny dokonce jen na konzumaci ovoce. Ovocné jednoduché cukry jsou složením úplně jiné než normální rychlé rafinované cukry. Takže denně pár kousků ovoce a nejméně jeden pořádný zeleninový salát, nebo klidně ke každému jídlu trochu zeleniny, to vám určitě pomůže a zlepší zdraví. Ale vždy pamatovat všeho moc škodí, pokud denně přijmete přespříliš vlákniny, taktéž to nemusí být pro tělo nejlepší.


    A to jsem se zase pustil do tématu, který bych psal asi tak 3 dny než bych vše probral, ale takto si myslím, že jsem zdůraznil nějaké hlavní důležité věci a pár tipů jak si zlepšit snadno imunitu.

Když tělu dáte vše potřebné, necpete do něj jídla, které jsou pro něj zbytečná a nutričně prázdná, velice se vám uleví, budete zdravější a budete podávat i lepší sportovní výkon.

Tomáš15. 1. 2018

Deník - 2. týden Leden (`18)

Můj tréninkový deník za období 8.1.-14.1.2017

Tomáš8. 1. 2018

Deník - 1. týden Leden (`18)

Můj tréninkový deník za období 1.1.-7.1.2017

Tomáš1. 1. 2018

Deník - 4. týden Prosinec (`17)

Můj tréninkový deník za období 25.12.-31.12.2017

Tomáš25. 12. 2017

Deník - 3. týden Prosinec (`17)

Můj tréninkový deník za období 18.12.-24.12.2017

                                                                   --- PARTNEŘI ---

 

--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---