Blog
Tomáš  30. 4. 2016

Technika, technika a zase technika!

Technika, technika a zase technika!

Tak abych měl o čem psát, jeden článek věnuji technice běhu. Jak se poslední dobou stává běh více a více "populární" pro masovou veřejnost, přibývá i nespočet článků, blogů, knih, videí o běhu a samozřejmě se často mluví či píše i o technice běhu.

A jako u většiny záležitostí v dnešní době, internet je zahlcen články, které si dost často protiřečí. Stejně jako je to v jiných "oblastech" někde se můžeme dočíst že "tamto" je super, nejlepší, jinde že to samý je vlastně špatný, že nás to zabíjí, o dokazují to tyhle studie a tamty studie atd. I o "správné technice běhu" by se dalo najít určitě nemálo rozporuplných článků. V nedávné době byl docela velký "boom" bosoběhu a běhu přes "špičky" po vydání knih jako je "Born to run" a podobných. Jenže knihy jsou samozřejmě psány, aby byli čtivé, zajímavé a nikdo se tam moc nezabývá detaily techniky běhu, prostě tam napíší, jak všichni lehce běhají přes špičky. Přitom realita je trochu jiná, určitě je na tom něco pravdy, ale také je zatím mnoho ostatních záležitostí co je nutno pochopit.

 

Tudíž se v dnešní době můžeme setkat asi s názory na 3 běžecké techniky: "přes špičku", "přes střed", přes patu - "neboli pataři". To samozřejmě vyplodili lidi a nazvali tak 3 různé došlapy běžců. Avšak každý běžec má svůj jedinečný styl, který se odvíjí od struktury těla, návyků a přirozenosti. Nabízí se zde také otázka, zda není nejlepší přece styl, jakým vyběhneme bez přemýšlení a nezabývat se upravování stylu či běžecké techniky. Prostě náš přirozený běh. Můj názor z toho co jsem za roky v běhu vypozoroval, nastudoval, je - spíše ne. Ano, je možné že někteří lidé mají efektivní a perfektní techniku běhu, aniž by o technice přemýšleli a nějak se snažili jí upravit, ale v dnešní době je těchto lidí asi poměrně málo. Třeba právě v Keni a méně vyspělých zemí, kde jsou stále lidé spíše venku, od mala běhají, pracují venku a mají více přirozený život, je těchto lidí mnohem více.

 

 Abych se tedy vůbec dostal k otázce, jaký styl techniky je tedy správný, nejlepší, nejefektivnější? Za mne na tuto otázku bohužel také nelze jednoznačně odpovědět. Rozdíl je samozřejmě v technice podle výkonnosti závodníka a jeho distancích. Sprinteři a vytrvalci budou mít asi dosti odlišnou techniku běhu, a i „hobíky“ a „eliťáky“ v maratonu budeme těžko srovnávat. Každé tělo má jinou svalovou struktur a je mnoha prvkami jedinečné a tak pro každého je nejefektivnější technika běhu trochu jiná. Podle vědců a všelijakých průzkumů, fyzických záležitosti je ale nejvýhodnější technika běhu spíše "přes špičky-střed" kdy minimalizujeme doba kontaktu se zemí a máme poměrně vysokou frekvenci. Ale když se podíváme na nejlepší běžce světa tak najdeme mnoho, dalo by se říci odlišných technik došlapu při běhu. Když se podíváme například na toto video - kde vidíme pěkně zpomaleně techniku 4 světových borců pravděpodobně při maratonu, tak vidíme že Meb i Abdi (první a poslední na videu), mají techniku došlapu, která se nedá považovat za optimální podle popisu dokonalé efektivní techniky, ale spíše zde dopadají na zadní střední část chodidla . Druhý závodník - "Hall" má asi "nejlepší" techniku kdybychom porovnávali právě s vědeckými poznatky nejefektivnější techniky došlapu. 

 



No a co teď ? Jeden borec si běhá tak, druhý tak, záleží na tom vůbec :D? Těžko říci, ale určitě záleží na technice běhu celkově, být uvolněný, a spousty dalších prvků efektivní techniky. Vcelku dobrá kniha, která od začátku do konce efektivní techniku popisuje se jmenuje "Chi running". Avšak i v této knize beru některé věci s rezervou. Já poslední dobou dost experimentoval s došlapem. Před cca 2 lety jsem postupně přešel právě na došlap "přes střed-špičku" nebo jakkoliv to nazvete a tak jsem běhal. Nedávno jsem zkusil dalo by se říct techniku "Meba" - prostě víc přes kolíbku a zjistil jsem, že při tréninkách na dráze jsem značně rychlejší, ale v závodech na delší distance už se to těžko srovnávalo, ale značně víc jsem měl zatuhlé lýtka, pohybové ústrojí dostávalo mnohem víc zabrat. Po 2 měsících experimentování jsem zase přešel na "starý" vypilovaný styl, který jsem dlouho ladil a stále se budu snažit ladit. Za mě se snažím hlavně běhat uvolněně, což se mi při závodech leckdy nedaří a přistihnu se, že běžím těžkopádně. A tak se rád a stále dokola dívám na některé keňské borce, kteří mají na pohled krásnou a uvolněnou techniku a vždy se pak běží líp. Samozřejmě asi nemáme většina z nás těla jako oni, i já mám oproti nim stále 5-10kg svalové hmoty více, a ani nevím jestli chci vypadat jako oni, jenom abych byl rychlejší, ale co už... :D 

 

Jedno oblíbené video - Keňan Mosop



Další oblíbené video od výborného maratonce



Rád si taktéž pouštím toto video závodu v Keni



Tomáš15. 1. 2018

Deník - 2. týden Leden (`18)

Můj tréninkový deník za období 8.1.-14.1.2017

Tomáš8. 1. 2018

Deník - 1. týden Leden (`18)

Můj tréninkový deník za období 1.1.-7.1.2017

Tomáš1. 1. 2018

Deník - 4. týden Prosinec (`17)

Můj tréninkový deník za období 25.12.-31.12.2017

Tomáš25. 12. 2017

Deník - 3. týden Prosinec (`17)

Můj tréninkový deník za období 18.12.-24.12.2017

                                                                   --- PARTNEŘI ---

 

--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---