Blog
Tomáš  22. 3. 2016

Moje zkušenost - jak na (chronický) zánět Achilovky?

Moje zkušenost - jak na (chronický) zánět Achilovky?

Tak i mě po delší době zastihlo nějaké klasické běžecké zranění, naštěstí dnes při psaní článku již vyléčené a tak se chci podělit s trochou zkušeností a mým pohledem na toto zranění. Jedná se jak jinak než o achilovku.
 

V první řadě bych doporučil s touto šlachou si nezahrávat, nepodceňovat toto zranění, a když se začíná achilovka ozývat tak radši na 2 dny zvolnit, vynechat i když máte zrovna suprový tréninky. Mě se třeba takhle ozvala achilovka 3x do roka, ale většinou jsem to promasíroval ten den a přeběhal jsem to a vždycky to bylo ok. Ale koncem roku 2015 se mi takhle po 3 dnech tréninků, kdy jsem naběhl cca 60km ozvala achilovka na levé noze a zase jsem si řekl, to přejde samo, a po následujícím tréninku na dráze a dva dny na tom závodě se to začalo táhnout. Dalo by se říct, že jsem se s tím pak trápil celý 2 měsíce a to ještě můžu říct, že jsem vůbec rád, že jsem se toho zbavil "tak rychle" a znám mnoho lidí, kteří si zadělali problémy s achilovky na roky. Takže poslouchejte tělo a u achilovky doporučuju moc nepřebíhat "když se ozve".

No když už se Vám povede přivodit si klasický zánět a máte achilovku oteklou, tak jsou vám rady výše už "k hovnu" a je určitě důležitý jak s tím naložíte. Můžete se toho zbavit za jeden týden nadobro a za týden být zpět v tvrdém tréninku, nebo když si s tím budete zahrávat, může se to protáhnout na týdny, měsíce anebo nakonec si vytvořit nepěknou "chroničnost". Při akutním zánětu určitě doporučuju hned přestat na pár dní s během, vystřídat třeba na pár dní za plavání a achilovku zcela vyléčit. Pro urychlení určitě můžu doporučit lokální kryoterapii, která může proces pěkně urychlit a achilovce při léčba dost pomoci. Léčba mrazem na akutní záněty je určitě velmi dobrá volba. Nicméně achilovku doporučuji nechat v klidu, první den třeba ledovat, ale poté už spíše ledovat jen po zátěži, která by neměla přijít a jinak začít lehce promasírovat a prokrvovat, aby mohla nastat regenerace a zotavování achilovky.

Také je důležité vědět, že se jedná vážně o zánět a mít jasnou diagnózu. Po 2-3 dnech bych začal s lehkým protahováním, ale vše závisí na stavu achilovky. Článků jak na klasický zánět achilovky, je na netu určitě hodně, takže stačí "zagooglit", já bych se v tomto článku rád více zaměřil na rady, když už se vám povedlo achilovku "zruinovat" a vypadá to na zánět chronický či chronické vracení bolesti, zatuhlosti v achilovce. Rázovou vlnu bych určitě při akutním zánětu nevolil, ta by vám to mohla ještě víc rozdráždit. Rázovka je spíš když ž to máte hodně chronické, stálý a vrací se to, ale taky nemusí vždycky pomoci. Tady teda jeden článek kde si můžete přečíst více o příznacích a léčbě achilovky - ZDE.

No, a pokud jste jeden z případů, který se s achilovkou trápí měsíc, dva, půl roku nebo už roky, zkusím ještě pár postřehů a rad co na to můžete zkusit. Dost možná jste na to zkusili už skoro všechno, rázovky, ultrazvuk, masáže, laser, elektroléčbu či další podobné metody. Všechny metody mohou částečně pomoci, šťastlivcům chronický zánět vyléčit úplně, ale pokud čtete tenhle článek dál, tak spíš budete ti, kteří se s tím trápí. Názorů bude asi stejně jako lidí, tak já se podělím o svůj názor, jak je dle mého nejlepší postupovat. Určitě zkusit všechny různý moderní metody výše zmíněné může být cesta k vyléčení, ale pravděpodobněji možná jen cesta jak vyházet pěkný pár tisíc z okna :D...

Takže se pojďme podívat, co můžeme dělat pro achilovku, co je důležité a není to mrhání penězma. Pokud je achilovka chronická, stále se vrací bolesti, ale zánět to není akutní a snažíme se zánětu zbavit chce to achilovku hodně prokrvovat a snažit se aby stále mohla co nejvíce regenerovat a samoléčit se.

Určitě základ je vystřídat běh s jinou aktivitou a snažit se po dobu kdy se rozhodnete znovu zkusit achilovku pře-léčit věnovat a udržovat na jiném sportu. Mě osobně pomohl a achilovce nevadil dokonce Eliptický trenažér, což je asi nejpodobnější pohyb běhu a dá se na tom sakra udržovat, valit i intervaly a slušně si naložit. Dál jsem k tomu přidal plavání a občas cyklotrenažér. To musíte zvolit podle stavu a citlivosti achilovky, někomu Eliptický trenažér může stav zhoršovat a achilovku dráždit. Po přesedlání na nějaký čas na udržovací trénink jiným sportem než běháním se určitě zkuste co nejvíc soustředit na ono prokrvování vlastní snahou a zdarma. Tudíž klidně 5-10x denně 2minuty lehké protahovací cvičení na achilovku(y), doporučím 2 cviky, které mi osobně fungovali, a oblíbil jsem si je. Dále párkrát denně promasírovat, určitě můžete zvolit kostival, konopnou mast, kaštan či oleje, ale ibalgin a podobné protizánětlivé léky bych dlouhodobě neužíval, achilovku by naopak mohli oslabit. Masti to pravděpodobně sami nespraví, ale určitě mohou při léčbe dohromady s masírováním pomoci. Ještě tejpování bych mohl určitě doporučit, používal jsem i při jiné udržovací aktivitě např. na Eliptickým trenažéru, vždy jsem měl achilovku zatejpovanou a občas si tejp nechal i 2 dny např., ale pak zase sundal abych mohl aplikovat hodně masti a dobře promasírovat, takže jsem většinou tejpoval jen levnějším tejpem přímo na aktivitu.

A teď věc, která mi možná úplně doléčila achilovku a byla pro mě tak trochu překvapení, nikdy jsem na tuto metodu moc nenarazil, ale bohužel nevím stoprocentně jestli byla zrovna tak efektivní, nebo to byla shoda náhod a už se mi to prostě vyléčilo díky tomu všemu, co jsem pro achilovku dělal. Nicméně stojí za zkoušku a není to zas tak drahá věc. Cca za stokorun si v lékárně nebo na netu dojděte objednat nebo pokud budou mít tak rovnou koupit, pastu jménem ANTIPHLOG. Úplně náhodou jsem na ni narazil na nějaké diskuzi maminek, jak tuto pastu nějaká slečna používala na achilovku, kde měla chronický zánět snad z nějaký špatných lodiček či tancování, ani nevím, ale strašně to chválila. Tak jsem to zkusil. Pasta je určena k teplým obkladům a fakt suprově udrží teplo. Plechovka, kterou koupíte, vám může vydržet tak cca na týden až deset dní, pokud to budete nanášet na jednu achilovku. Pastu jsem si z plechovky přendal do skleněné malé nádoby od oliv a v té jí každý večer před spaním nahříval. Nahříval jsem tak v 70°vodě na sporáku na jedničku, cca 20-30 minut, pak lžíci promíchal a začal nanášet. Trochu pasty jsem nanesl na kapesník či jiné plátýnko v rozsahu postiženého místa na achilovce ve vrstvě asi 1cm. Kapesník jsem přimáčkl k achilovce (občas jsem se i spálil páč jsem to nahřál moc, doporučuje se 40°, já tam možná občas dal i 50+ :D)... Poté jsem kapesník obalil takovou tou praskací fólií, nebo můžete použít potravinovou folii či něco podobného, na to jsem ještě fouknul šátek a celý to převázal obvazem - ztahovadlem. Celý tak nějak docela napevno, ale zase aby se mi v noci neodkrvila noha :D.. Teplá pasta vám tam ztuhne a s tím vším co na tom máte, zahřívá fakt brutálně a udrží to celou noc achilovku v teploučku a achilovka je pravděpodobně hodně prokrvená, což je super. Párkrát když jsem to přehnal, dokonce jsem se v noci zbudil a trochu mě to pálilo, ale pak jsem zase usnul: D… Ráno jsem to celý vždy sundal, nohu umyl a přes den jel klasicky protahování, mazání, masáže a achilovky taky v teple. No pastu jsem nasadil, když jsem měl achilovku relativně v klidu pár dní před totálním doléčením, ale furt jsem věděl že to tam je a kdybych šel ostrý trénink tak se to vrátí. Nicméně po nasazení téhle pasty se to po 3-4 dnech změnilo a ten pocit odešel. A najednou achilovka jak nová, po dvou měsících nejistoty a trápení, vracení zánětu, zatuhlosti, pryč, nazdar a už jsem to tam kilometry zase "sral" jak zamlada. Takže nevím, jestli to bylo tou pastou, nebo jak jsem řekl, tím vším za tu dobu co jsem pro to udělal, ale pasta mohla hodně pomoci a určitě stojí za vyzkoušení.

Kromě toho všeho jsem hodně chodil na kryo, na které jsem chtěl chodit i bez problémů achilovky, akorát jsem k "celo kryo" přidal i lokální právě na achilovku. Určitě není ke škodě, při dlouhodobém aplikování může hodně pomoci při léčení chronických úrazů a při akutních zánětech je taky supr. S rázovkou opatrněji, určitě bych to nezkoušel při akutním zánětu, ale pokud to máte relativně v klidu, "máte dost peněz" a chcete rázovku zkusit, tak taky může hodně pomoci. Dál jemnější techniky jako laser, může být, ale asi bych nečekal zázraky. Ultrazvuk, no ten za mě - nevím, nevím, asi zbytečné, ale třeba jsou jedinci, kterým to také pomohlo. Nicméně jako základ bych zkusil výše uvedené, nejvíc tomu můžete pomoci sami a ZKUSTE PASTU za stovku, to si myslím, že nejsou vyhozené peníze. Následně pokud se podaří achilovku úplně vyléčit, samozřejmě pokračovat ve cvičeních, přidat posilovací cviky na achilovku a stále jí opečovávat :)

Na konec přidám video a fotku dvou mých oblíbených cviků na achilovku a všem, kteří trpí chronickou achilovkou, přeji brzké uzdravení ! :).. Ps. snad brzy natočím vlastní video s těmito cviky, kde to pěkně vysvětlím. Teď není moc času, dodělávám bakalářku, tak nějak nemám šťávu do toho všeho ještě točit videa, ale brzo určitě bude ! :D 

PRVNÍ CVIK - VIDEO (berte to trochu s rezervou, "týpek" to vysvětluje až dost spirituálně, ale tak proč ne, já to prostě beru jako fajn protahovací cviky : D)

DRUHÝ CVIKY - OBRÁZEK níže - snad z obrázku pochopíte co se tím myslí. S pokrčeným kolenem vždy protahujeme jednu achilovku. 


Tomáš22. 4. 2018

Deník - 3. týden Duben (`18)

Muj tréninkový deník za období 16.5.-22.5.2018

Tomáš18. 4. 2018

RunTour ČB - 2018

Report z RunTour ČB 2018 - Aneb jak jsem poprvé zkusil běžet jako vodič slabozrakému

Tomáš16. 4. 2018

Deník - 2. týden Duben (`18)

Muj tréninkový deník za období 9.5.-15.5.2018

Tomáš9. 4. 2018

Bujanov 15km - 2018

Report ze závodu jihočeského poháru - 15km v Bujanově, 7.4.2018

                                                                   --- PARTNEŘI ---


--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---