Blog
Tomáš  27. 3. 2016

Aby nebyl hlad

Aby nebyl hlad

Po nějaké době bych rád věnoval jeden článek stravě. Momentálně už jsem zase konečně postupně najel na svoje tréninkové objemy a týdně vypadá kilometráž na 100+ km, s 2-4 dvoufázovými tréninky týdně. To samozřejmě vyžaduje náležitou regeneraci a hlavně správnou stravu, aby byla stále energie pro trénink a i právě zmíněná regenerace probíhala co nejrychleji…

 

Musím říct, že stravování mám už vážně "vyladěné" a strašně dlouho se mi nestalo, že bych se cítil bez energie, hladový, honily mě chutě nebo abych cítil, že mám něčeho nedostatek, o nemocích či nachlazení vůbec nemluvím, ty si na mé imunitě ani neškrtnou. V tomto článku, bych se chtěl podělit o pár tipů na potraviny "co dlabu", kde to sehnat v dobré kvalitě, za dobrý peníz. Samozřejmě zde půjde jen o doporučení, co dělá dobře mě, co je pro mě dobré a nezapomeňte na heslo "co je pro jednoho člověka lék, může být pro druhého jed", no prostě poslouchejte hlavně své tělo… Nikomu nechci nic "cpát", nutit a podsouvat, takže no stress, jen tak zlehka pimpam :)

 

Jak jsem postupně před pár lety začal kupovat více zdravé výživy, bio produktů a superpotravin, tak jsem samozřejmě hledal, kde to koupit nejlevněji, ale v dobré kvalitě. Za tu dobu jsem zkusil mnoho e-shopů, ale poslední rok už objednávám téměř jen z PURITAS. Mnoho potravin, superpotravin či ostatních potravin co používám k vaření se tam dá sehnat v poměrně velkých balení za mnohem lepší ceny než když nakupujete v menších zdravých výživách po menším balení. Nabídka je velmi široká a seženu zde téměř vše, co potřebuji. Na pěknou řádku potravin, na které nedám dopustit a "dlabu je ve velkém" jsou zde často akční omezené slevy a jsou ještě za lepší ceny. Např. kokosový olej, quinoa, goji, sušené datle, slunečnicová semínka, melasa, chia semínka atd... Kvalita produktů je dle mého názoru taky velmi dobrá a pro mě stal tento e-shop na trhu číslem 1. Nedávno se mi s Puritas povedlo domluvit i spolupráci za což jsem velmi vděčný. 

 

Denně jím dva hlavní chody oběd a večeři, vcelku vydatnou snídani a dva menší snacky. Větší jídla se snažím mít vyvážená, bohatá na vše co mé tělo potřebuje, ale i dobře stravitelná, lehká a chutná. Jako vytrvalec potřebuji vcelku velký příjem komplexních sacharidů, které čerpám hlavně z kvalitních obilovin, k snídani či svačině samozřejmě jím také dost ovoce. Bílkoviny přijímám z luštěnin, tempehu (nebo natto), z ryb, sem tam z kvalitních bio vajec, výjimečně většinou 1x týdně z bio hovězího nebo jiné volně chované zvěře. K tomu všemu spořádám slušné množství zeleniny a "dobrých tuků" z avokád, semínek, ořechů a panenských olejů. Taky nedám dopustit na některé "superpotraviny". Teď se podíváme na něco co u mě můžete najít z čeho vařím, a co jím pro pořádný výkon, energii, zdraví a regeneraci. 

 

Jako přílohy volím většinou bezlepkové kvalitní obiloviny - tzn. quinoa, jáhly, pohanka, amarant, natural hnědá rýže - občas i kvalitní bílá, kukuřičná mouka, z které dělám ugali atd… Tyto přílohy střídám, občas kombinuji a tvoří pro mne kvalitní příjem sacharidů s mnoha minerály potřebné pro tělo. Obzvláště quinoa - nazývaná také "superpotravina" (Info o quinoe), která má velice pestré zastoupení aminokyselin a minerálů. Quinoa je poměrně velice drahá, když si vezmeme, že v některých obchodech stojí kolem 100,- balíček 250g a já si například k jednomu jídlu dělám přílohy v objemu cca 100-120g - tzn. 40-50,- . Nicméně právě na PURITAS, můžete sehnat quinou většinou okolo 100,- za půl kila, ale dost často je na ní akce a můžete koupit i kilo quinoi za 150,- . To už je v přepočtu na jednu vydatnou přílohu 10-15,- což je velmi přívětivější číslo než 50,-... Často taky quinou kombinuji třeba s jáhly, pohankou či amarantem, který se vaří stejně dlouho a udělám si pestrou přílohu, kterou nakombinuji např. z 40g quinoy, 30g jáhel, 30g pohanky apod…

 

K příloze většinou dělám různé kombinace luštěnin, temephu, tofu, ryb či bio vajíček se zeleninou. Z luštěnin mám oblíbenou červenou čočku, adzuki a pinto fazole, cizrnu... Tempeh přírodní nebo uzený, tofu jím již méně často a většinou jen přírodní, které mixuji s různým kořením a dělám z něj buď pesto, omáčky nebo na kostky s kořením. K podpoření imunity a zlepšení chutí používám kromě česneku, zázvoru, křenu atd. Také různé koření, často Indická a mnoho z nich nakupuji také na e-shopu Puritas, kde je pro mě vhodný a dostatečný výběr koření v dobré kvalitě. Mohu zmínit pár z mých oblíbených koření, např. Chat masala na čerstvé zeleninové saláty, Garam masala do luštěninových pokrmů, pak více známých jako kari a kurkuma, římský kmín, kalinji pro své blahodárné účinky, do jídel na sladko např. Kardamon a pískavici, a skoro do všeho peru chilli či kayenský pepř, aby to mělo tu pravou ostrost! :)

 

Kombinaci obilovin a luštěnin či jiné "bílkoviny" doplňuji zeleninou a vše dělám na různé způsoby, obiloviny klasicky vařím ve vodě, zeleninu připravuji často na páře, občas také vařím, "Sem tam" i smažím, no prostě to vždy nějak ukuchtím. Do studené kuchyně používám buď kvalitní panenský olivový olej, nebo dýňový olej, který se hodí i na sladko. A na smažení miluji a mám nejraději kokosový olej, který občas používám i na výrobu vlastních raw tyčinek na svačiny apod.

 

Do své snídaňové "čokolády" z banánu a avokáda si přidávám lžičku kvalitního nepraženého kakaa, lžičku karobu, namočené sušené datle, 2 lžičky chia semínek, občas i jiná semínka, lžičku panenského kokosového oleje, trošku skořice a melasy či melasového cukru. Do čokolády krájím čerstvé ovoce, ale přidávám také sušené Goji, které používám i do po tréninkového nápoje, pro urychlení regenerace. Sušené datle používám také vždy při výrobě vlastních raw sušenek. Právě na svačiny jím kromě ovoce, vlastně dělané raw tyčinky, na které používám kromě datlí také ořechy či semínka, a ty jím také většinou na druhou svačinu, kterou mám spíše jako druhou večeři před spaním. 

 

Mohlo by se zdát, že za to všechno zdravé stravování a mnoho různých potravin utratím spousty peněz, ale naopak, když občas slyším a vidím, co ostatní jedí, jak často chodí pro nějaký "fastfood" nebo utrácejí za sladkosti či jiné nezdravé věci, já si radši pochutnám na potravinách, které mé tělo posílí, a vše si sám ukuchtím a uvařím a určitě ve výsledku utratím za potraviny stejně nebo dokonce méně než většina populace. Je jen na každém jakou cestu si zvolíte právě vy! :)

 

Na úvodní fotce, taková ta "klasická zásobička" z Puritas, ABY NEBYL HLAD! :D... Vlevo můžeme vidět pár druhů koření, Masala čaj, kakao, uprostřed sušené datle, chia semínka, goji, směrem doprava melasu, melasový cukr, kokosový oleje, slunečnicové semínko a spouuuusty quinoi. A to je jen úzký výběr některých zajímavých potravin, v plastové krabici zatím, v celé skříňce a dalším šuplíku, mám plno dalších potravin, protože, to prostě "žeru"! :D

Tomáš22. 4. 2018

Deník - 3. týden Duben (`18)

Muj tréninkový deník za období 16.5.-22.5.2018

Tomáš18. 4. 2018

RunTour ČB - 2018

Report z RunTour ČB 2018 - Aneb jak jsem poprvé zkusil běžet jako vodič slabozrakému

Tomáš16. 4. 2018

Deník - 2. týden Duben (`18)

Muj tréninkový deník za období 9.5.-15.5.2018

Tomáš9. 4. 2018

Bujanov 15km - 2018

Report ze závodu jihočeského poháru - 15km v Bujanově, 7.4.2018

                                                                   --- PARTNEŘI ---


--- SPŘÁTELENÉ WEBY ---